Coolllzz!!

Tuesday 4 September 2012

Be Careful Dalam Memilih Lipstick...

Biler dah namanyer pompuan, lipstick, lipgloss, lip liner memang tak mmpu nak dipisahkan. Tapi korang tau tak yang pemilihan lipstick yang salah boleh bawak kanser. Aku nak share something ngan korang. My sis's friend merupakan pharmacist dan dia jugak pakar dalam bidang biologi. Memang bidang dia mengkaji setiap ingredients yang terdapat dalam produk kecantikan terutamanya lipstick.

Kebanyakan produk lipstik mengandungi paraben yang boleh membawa kepada kanser payudara. Apa taknyer biler kite pakai lipstick, time makan kite telan bendalah tue. Selama ni ader tak korang pk yang korang dok telan ari2 tue boleh bawak bahaya. Korang ader tak pk aper kandungan dalam lipstik tue. Meh aku terangkan sikit.

Paraben adalah kelompok bahan kimia yang digunakan sebagai pengawet dalam lotion, conditioner, shampo, deodorant, lipstick bahkan bahan makanan dan minuman. Sejak tahun 2000, pelbagai kajian telah menunjukkan bahawa paraben membawa kesan yang buruk. Penelitian lain juga menunjukkan bahawa paraben berkait raoat dengan kanser payudara. Meskipun banyak pihak yang mendakwa paraben boleh disingkirkan di dalam sistem tubuh manusia, namun kajian menunjukkan kimia ini tidak boleh dihancurkan oleh tubuh. The European Journal of Cancer Prevention melaporkan bahawa penggunaan produk yang mengandung paraben boleh menyumbang kepada kanser payudara.

Menurut kawan adik aku nie, setakat nie ader satu produk lipstick keluaran Cosway yang selamat digunakan dan tiada paraben. Dia suggestkan produk nie:

L’élan Vital Fleur Rouge Lip Palette
Free from mineral oil and parabens

 p/s: Aku bukan nak promote, tapi it's gud if i can share....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...