Coolllzz!!

Thursday 29 March 2012

Kuliah Jumaat : Bahaya Mazhab Kristian yg 'mirip' Islam

Seumur hidup tidak pernah dengar tentang salah satu cabang MAZHAB KRISTIAN ini , amat menakutkan terutama bagi anak-anak dan mereka yang tidak mendapat pendidikan ISLAM secara formal. Minta kita dijauhi dari sebarang fitnah ini, amin?.

Sebuah sketsa dalam agama Kristian, cara peribadatannya hampir sama
dengan Islam. Sukar membezakan Kristian gaya baru.


Saat Maghrib telah tiba, belasan orang di Hotel Sahid, Surabaya  bergegas solat. Semuanya berkopiah dan dipimpin seorang imam. Jangan keliru,mereka bukan kaum Muslimin yang sedang menunaikan kewajipan solat Mahgrib. Mereka adalah jemaah Kristian Ortodok.

Orang awam akan terkeliru sebab ianya memang sangat mirip Islam.Bukan saja asalnya serumpun, Timur Tengah, tapi juga ritual dan tatacara peribadatannya hampir sama. Saat mereka solat, selain berkopiah dan dipimpin seorang imam, bila berjemaah juga memakai bahasa Arab. Rukun solatnya pun hampir sama. Ada ruku' dan sujud. Bezanya, bila kaum Muslimin diwajibkan solat 5 kali sehari, penganut Kristian ortodok lebih banyak lagi, 7 kali sehari setiap 3 jam; masing-masing dua rakaat.

Mereka menyebutnya: sa'atul awwal (fajar/shubuh), sa'atuts tsalis(dhuha), sa'atus sadis (dhuhur), sa'atut tis'ah (ashar), sa'atul ghurub (maghrib), sa'atun naum (Isya') dan sa'atul layl (tengah malam). Hal yang sama juga pada amalan puasa. Puasa wajib bagi orang Islam dilakukan selama sebulan dalam setahun, dikenal dengan shaumu Ramadhan. Sedang pada Kristian ortodok disebut shaumil Kabir (puasa 40 hari berturut-turut) yang dilakukan sekitar bulan April. Jika dalam Islam ada puasa sunat Isnin - Khamis, pada kristian ortodok dilakukan pada Rabu dan Jumaat, mengenang kesengsaraan Kristus.
Selain solat dan puasa, jemaah Kristian Ortodok juga membayar zakat. Zakat, dalam ajaran Kristian Ortodok, adalah satu persepuluh dari pendapatan.

Mungkin anda keliru.... jadi berhati-hati la kita tentang ajaran Kristian Ortodok... hebahkan la pada kawan2 kiter. Yang pasti, ini bukan ayat al-Quran. Semoga kita semua berhati2. Jangan sampai terbeli dan digantung
di rumah kita. Sebarkanlah supaya semua teman2 kita maklum. Kalau ternampak penghujungnya ditulis Surah Injilu Matay terus reject.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...