Coolllzz!!

Sunday 17 June 2012

I'm Proud To Be Kelantanese....

Biler sebut jer tang Kelantan, orang pasti akan terbayangkan....

Ini
Kuih muih Kelantan yang pelbagai dan manis



Ini...
Nik Aziz



Dan pastinyer ini....
Negeri PAS 

Tak kisah la walau aper pun pandangan orang, yang pasti Kelantan ader trademark tersendiri. P la maner tempat pon, ader jer orang Kelantan. Kat U, pon ramai anak Kelantan, kat tempat kerja pon ramai orang Kelantan, apalagi kalau bab2 meniaga nie, kebanyakan orang Kelantan yang conquer. Ingat lagi masa aku belajar kat Sabah, ingatkan dah dok jauh2 tue susah la jumpa orang senegeri, rupernye berlambak org Kelantan kat sana. Rata2 meniaga dan bukak kedai makan. Dan yang paling tak boleh aku lupa, ader sorang pakcik Kelantan yang menjual mutiara kat Pasar Philipine, kalau orang lain beli mutiara ngan harga puluh2, aku dapat harga yang terlalu la murahnyer.

Ader gak yang aku dengar orang dok cakap 'orang Kelantan samseng', jangan kawin ngan orang Kelantan, nanti asyik balik umah dier jer', 'orang Kelantan terer buat2 orang', 'Kelantan mundur' dan macam2 lagi la. Bagi aku bukan orang Kelantan jer, orang negeri lain pon samer, dah namernyer manusia, mana ader yang sempurna? Tapi dok kutuk2 Kelantan pun, time nak shopping dok terkejar2 ke negeri aku hahahah. Rantau Panjang tak pernah lengang ngan orang begitu jugak ngan Wakaf Che Yeh dan Pasar Siti Khadijah, sentiasa riuh ngan gelagat pengunjung.

Tapi yang paling membanggakan aku, dari segi pemilikan hartanah, Kerajaan Kelantan hanya membenarkan Bumiputera sahaja. Jadi bangsa lain takder can la. Tak macam negeri lain yang diconquer oleh bangsa lain sampai kekadang tak rasa dok tanah air sendiri. Pengaruh Kelantan juga sangat kuat, jangan heran la biler orang Ciner Kelantan boleh cakap bahasa Kelate pekat. Bukan macam kat negeri Perak, kiter plak yang terikut cakap Ciner 'Ipoh mali' hahahhah.

Walau aper pon cakap orang, aku bangga ngan negeri aku. Masakan yang tersohor di serata tempat, anak gadis yang lawa2 dan pelat Kelate famous dan sering menghiasi iklan di tv dan radio.

I'm proudly announced loud and clear 'AKU BANGGO JADI OGHE KELATE'. 'GOMO KELATE GOMO' (eh silap, nie slogan untuk pasukan Red Warrior nie)... hahahah....

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...